14 marca w naszej szkole obchodziliśmy „Międzynarodowy Dzień Liczby π”. Wzięły w nim udział klasy trzecie gimnazjum. Uroczystość rozpoczęła klasa 5A. Uczniowie przedstawili inscenizację pt. „Kłótnia liczb”, której główną bohaterką była liczba PI.
Następnie uczennice z klasy 3b Kinga Bylicka i Oliwia Wiatrowska zaprezentowały uczniom, jak przy użyciu jedynie arkusza brystolu i małego patyczka wyznaczyć przybliżenie liczby PI. Eksperymentalne wyznaczanie liczby π opiera się na pewnej ciekawej obserwacji geometrycznej poczynionej w XVIII wieku przez Francuza, hrabiego Georges'a Buffona. Na kartce papieru rysowano równolegle do siebie linie w odległościach równych długości stosowanego patyczka. Tak przygotowaną kartkę nazywa się planszą Buffona. Okazuje się, że prawdopodobieństwo zdarzenia, polegającego na tym, że pręt rzucony losowo na planszę Buffona przetnie którąś z linii, jest równe P = 2/π. Dokładną genezę tej metody przedstawił w prezentacji uczeń klasy 3b Michał Sułek.
Po tej dawce matematycznych doświadczeń nastąpiła chwila zadumy i refleksji - „W poszukiwaniu sensu życia”. Uczniowie obejrzeli kilka fragmentów znanego filmu „Życie Pi” - zadziwiającej opowieści o odwadze i wytrzymałości. Jest to historia małego hinduskiego chłopca, którego liczba π ocaliła przed ośmieszaniem przez kolegów ze szkoły. Piscine Molitor Patel swoje niezwykle interesujące dzieciństwo przeżył w hinduskiej dzielnicy, gdzie obok siebie mieszkali ludzie wielu ras i wyznań. Już jako mały chłopiec poszukiwał swojej drogi życia i zastanawiał się, jak znajdzie tą właściwą, skoro tyle jest różnych ścieżek. Chłopiec przeżywa niezwykłą przygodę. Wiara dodała mu siły do przetrwania, a racjonalizm uratował mu życie, gdy znalazł się sam na otwartym morzu z tygrysem w szalupie. Okazało się ,że dzięki niemu przetrwał na morzu, bo dbanie o potrzeby przyjaciela stało się sensem istnienia.
Matematyka i odkrywanie jej tajemnic też może stać się sensem życia. Przybliżyliśmy uczniom postać Johna Nasha, amerykańskiego geniusza matematycznego, dręczonego całe życie przez schizofrenię. Jego pasja doprowadziła go na szczyt – w 1994 roku odebrał nagrodę Nobla w dziedzinie ekonomii za pracę „Non - Cooperative Games”. Jakub Mrozowski z klasy 3b przedstawił postaci wszystkich matematyków, którzy zajmowali się wyznaczaniem przybliżenia liczby Pi.
John Nash powiedział, że „ matematyka jest formą sztuki” i my również chcieliśmy społeczności szkolnej zaprezentować piękną bryłę geometryczną - dwunastościan rombowy, który jest bryłą dualną do sześcio - ośmiościanu. Jest to bryła o tyle ciekawa, że za pomocą tych modułów możemy całkowicie wypełnić przestrzeń. Pokaz składania metodą orgiami przygotowały uczennice z klasy 3b: Patrycja Miga, Oliwia Wiatrowska, Gabrysia Piecyk i Julia Stanisz. Julia przygotowała również prezentację, w której przedstawiła w technice 3D różnorodne moduły, które można utworzyć z dwunastościanów rombowych.
Druga część naszej imprezy poświęcona była konkursom. Pierwszy polegał na recytowaniu, jak największej ilości cyfr rozwinięcia dziesiętnego liczby Pi. Konkurencję wygrał Jakub Mrozowski z klasy 3b, który bezbłędnie wyrecytował 115 cyfr po przecinku.
Następnie uczniowie przystąpili do rozgrywek drużynowych. Zespoły 3-osobowe z każdej klasy trzeciej gimnazjum rozwiązywały zadania matematyczne z quizu przygotowanego z okazji Dnia Matematyki przez Stowarzyszenie Doskonalenia i Rozwoju 4improve. Uczniowie odpowiadali również na pytania, polegające na matematycznych skojarzeniach. Oczekiwanie na odpowiedzi umilił wszystkim zebranym słodki poczęstunek – ciasteczka z liczbą Pi upieczone przez uczniów z klasy 3c i 3b.
Na uczestników wszystkich konkursów czekały atrakcyjne nagrody ufundowane przez Urząd Miasta Mielca w ramach akcji Zachowaj „Trzeźwy umysł”.
Naszą uroczystość uświetniały piosenki w wykonaniu uczennic: Marysi Zielińskiej, Natalii Barnaś, Gabrysi Filipeckiej i Asi Stypy. Za doskonałą oprawę muzyczną dziękujemy pani Ewie Ziembie-Ząbek.
Nad całością obchodów święta liczby Pi pieczę sprawowała pani Helena Wolska.
https://photos.app.goo.gl/hef3QWKTSXM3Lus2A